Alja naar Ecuador

Muggen, zon en veel regen

¡Hola!

Mindo was super! Op zaterdagochtend eerst nog een warme choco gedronken en vervolgens in twee uur met de bus naar Mindo. We hadden een luxe bus, we hadden genoeg ruimte en kregen zelfs koekjes en cola! In MIndo een pick-up genomen naar het dorp zelf en onze spullen in het hostel gedropt. Julio had een prima hostel voor ons geboekt met een eigen badkamer. De eerste dag veel gewandeld, helaas geen vlinders gezien en ook geen watervallen, maar de omgeving is super, dus ik heb genoten.

Op de tweede dag werden we opgehaald om te gaan canopyen, aan een kabel over de jungle heen. Eerst daar uitleg gekregen en vervolgens gewoon maar gaan, een geweldig uitzicht, helaas is het niet handig om dan foto's te maken, dus die heb ik dan ook niet. Je kon ook als vlinder of als superman gaan, ik ben als superman gegaan, dan heb je een geweldig uitzicht, omdat je op je buik ligt als het ware. Hierna snel wat gegeten en de bus naar Puerto Quito genomen.

In Puerto Quito was het nog een half uurtje lopen naar de cabanas, maar omdat het vochtig en warm was, was het nog een hele opgave, maar we hebben het gevonden. We werden ontvangen door José die ons uitlegde dat er een zwembad was, dat we een eigen badkamer hadden en dat het eten om 7h klaar was. Jaïr was zo aardig om ons naar de rivier te leiden en ondertussen vertelde hij dingen over de planten die we zagen, we hebben ook nog een beest gezien, een cabeza de hache, als ik het mij goed herinner.

Na deze wandeling rustig even gelezen, vervolgens gegeten, weer wat gelezen en vroeg gaan slapen.

Maandagochtend was het ontbijt om half 9; fruitsalade, gebakken ei en gebakken banaan met kaas, brood met jam en boter, naranjillasap en thee. Niets te klagen dus. Na het ontbijt de regenlaarzen weer aangedaan en met de bus richting de watervallen, uit de bus nog een half uurtje lopen waarin we cocoabonen gesabbeld hebben en termieten hebben gegeten. De eerste waterval was een kleine, maar bij de tweede hebben we er achter langs gezwommen, een beetje fris in het begin, maar lekker om je zweet af te spoelen. Na het zwemmen weer aangekleed en teruggelopen, een tussenstop gemaakt bij een oude man waar we sap gingen maken met een soort grote mangel. Een soort bamboe erin, dat sap zeven, een beetje citroen erbij en dan heb je een lekkere dorstlesser. Terug bij de cabanas gegeten, Spaanse les gehad van Nora, weer gegeten en 's avonds gekaart. Ik heb een nieuw Nederlands spel geleerd: cabeza de mierda, ook wel shithead.

Dinsdags hadden we 's ochtends les en na el almuerzo naar een biologische fruitfarm. Bij die farm hebben we verschillende vruchten geproefd, vraag me niet naar de namen. Ook hebben we sinaasappelsap uit de sinaasappel gedronken en weer wat termieten gegeten. Best boeiend om te zien dat er zo veel verschillende vruchten zijn, en om te horen wat die boer te vertellen heeft. Gelukkig was er een jongen uit Duitsland die daar zijn service year doet en die goed Spaans sprak, dus als wij het niet snapten, vertaalde hij het naar het Duits of Engels. Terug bij de cabanas wat gelezen, gegeten en weer gekaart.

Woensdagochtend hadden we bij het ontbijt empanadas, wel gefrituurd, maar ook met kaas. Jammie. Tijdens de Spaanse les kregen we even in een paar uur alle imperfectums er doorheen gejast, dit na de vele pasado's van maandag. Na de les weer lunchen, wat gelezen in de hangmat en om 4h gingen we chocola maken. Dus eerst bonen branden, pellen, malen en dan het meel langzamgerhand toevoegen aan een zoete vloeistof. Vervolgens laten koken zodat het dikke wordt en uiteindelijk met mango, appel, koekjes en banaan smullen! 's Avonds was de bbq, gewoon bekend vlees, niets bijzonders en na de bbq hebben we weer gekaart.

Donderdagochtend eerst weer Spaans en in de middag naar een botanische tuin. Ik had er meer van verwacht, maar er was een plant die, bij aanraking, goed zou zijn voor je boedsomloop. Dus José heeft met alle plezier het blad met stekels op onze hand geslagen, met als gevolg dat we 15 minuutjes later allemaal kleine blaasjes op onze hand hadden. Een half uur later waren ze ook weer weg, maar het was wel een rare gewaarwording. In de avond gingen we bij de cabanas sieraden maken, een ring en een hanger voor een ketting. Ik weet de naam van het materiaal niet meer, maar het is in ieder geval natuurlijk materiaal.

Vrijdag stond tubing op het programma, met een rubberband de rivier afgaan. Omdat het regende vroeg José zich af of we nog wel wilden gaan, maar nat word je er toch van, dus we zijn gewoon gegaan. Je kreeg een reddingsvest, maar deze zat ook vast tussen je benen, dus heel charmant. Het tuben op zich is wel leuk, vooral de stroomversnellinkjes, alleen laaghangende bomen zijn wat minder, daardoor zijn Friederike en ik eraf gevallen. Weer op je band klimmen is dan best lastig, omdat de stroming behoorlijk sterk is. Weer terug bij de cabanas spullen gepakt, geluncht en naar het dorp gelopen om de bus te pakken. Er was ons gezegd dat we dat bij het politiebureau moesten regelen, omdat deze bus alleen stopt als de politie daar een teken voor geeft. We hebben twee bussen gemist, maar de derde is uiteindelijk met veel gefluit van de politie tot stilstand gebracht. Ruim drie uur later waren we in Atacamas, aan de kust. Het eerste hotelletje dat we tegenkwamen had redelijke kamers met eigen badkamer voor maar $5 pp per nacht, dus daar hebben we onze spullen neergelegd en zijn een wandeling gaan maken. Honger hadden we niet, dus hebben we alleen een vruchtensapje genomen en zijn daarna in de bloedhete kamer gaan slapen. Na een dag stonk het er behoorlijk omdat al onze klamme spullen van Puerto Quito ook in die kamer waren.

Zaterdag was een dag vol regen, dus hebben we gekaart, wat gelopen over het strand en de winkelstraat, wat gelezen en gelegen. Ondanks dat de zon niet scheen, was het toch heet, van rustig wandelen alleen al stond het zweet op je rug. 's Avonds vonden we geen goedkoop restaurant dat meriendas zonder vis verkocht, dus hebben we bij een kraampje maar wat te eten gekocht. Vervolgens bij een ander restaurantje een gigantische jugo gekocht, 600 ml, helaas was dit sapje gemengd met niet schoon water met als gevolg dat Friederike en ik de dag erna aan de dunne waren. Gelukkig niet heel erg, 's middags was het weer over.

Zondag was een dag vol zonneschijn, echt bloedheet. We hebben weer wat gelopen, wat in de schaduw gezeten en op onze kamer gelegen, met de ventilator op volle sterkte was het nog wel te doen. Rond 1h richting busstation omdat de bus om half 2 vertrekken zou. Weer in een luxe bus, inclusief wat te drinken en koekjes, zijn we naar Quito gegaan. Met 6h waren we er al, in plaats van de 8h de we gedacht hadden. Alleen kwamen we helemaal in het zuiden van Quito aan, dus moesten we nog 45 minuten met de bus om in het centrum van Quito te komen. Vervolgens nog een taxi, want om 9h buiten lopen is niet aan te raden, en daarna moe thuiskomen. De boel de boel gelaten en maar gewoon gaan slapen.

Vandaag weer les gehad, gelukkig in de ochtend. Op dit moment heb ik les met Claudia, Friederike, Marieke en Miranda, dus in totaal drie Nederlanders en twee Duitsers. Dit weekend is carnaval, dus ik ben benieuwd wat dat me gaat brengen. Ik ga proberen volgende week dinsdag mijn volgende verhaal te posten.

Liefs vanuit Quito

Reacties

Reacties

Rudolf

Wát een belevenissen! Heerlijk om te lezen - buiten is vriest het hier in Nederland, en morgen komt de temperatuur nauwelijks boven nul. Alleen heb ik er geen foto's bij. En ook hier komend weekend carnaval. Ben ook benieuwd wat je merkt of meemaakt van Aswoensdag - begin van de Cuaresma - in Quito: Las cenizas del arrepentimiento.

Dieteke

Hoera, ik ben de eerste om weer een bijzonder mooi verhaal van je te mogen lezen. Como estas met je spaans? Je lijkt het helemaal naar je zin te hebben (niet stiekem soms een beetje heimwee?), fijn!
Ik ga je snel een uitgebreid mailtje sturen met mijn spannende leven! slaaplekker,
liefs

Dieteke

grmpf. toch niet de eerste. maar nog steeds erg leuk! x

Rudolf

Sorry Dieteke ....... :-)

Petra

Leuk, dat je het naar je zin hebt! Groet'n oet Enschede!

Babette

Waren de termieten smakelijk? Mij werd verteld dat ze naar chocolade zouden smaken. Ik heb ze toch maar overgeslagen...
En koekjes met cola in de bus!! Daar kan de ns nog wat van leren! haha
En als de muggen weer eens bijten, gewoon terug bijten :P
x

Emile Verhey

Erg leuk om mee te mogen lezen en de avonturen te volgen. Mijn eigen dochter was vorig jaar enkele weken in Midden-Amerika vandaar dat sommige plaatjes wel wat bekend voorkomen. Lijkt me een fascinerende, volstrekt andere wereld. Het ga je goed.

Micha

heey Alja,

Dit is voor mij pas de eerste keer dat ik je verhaaltjes lees! Sorry sorry sorry daarvoor! Ben redelijk druk met mijn studie (maar dat is natuurlijk geen excuus).
Super om te horen dat je zo geniet! Zo te lezen doe je echt heel veel leuke dingen. Ik ben echt heel jaloers op je:p

Ik zal je nog een uitgebreider mailtje sturen!

Geniet er nog heel veel van en heel veel plezier met alles! Ik kijk nu al uit naar je volgende bericht!
En nu ga ik je foto's bekijken;)

Heel veel plezier nog en veel liefs

Mary-Ann

Jij maakt nog eens wat mee. Ik moet er niet aan denken om aan zo'n draad over de jungle te vliegen, maar indrukwekkend is het wel.Het menu komt me ook wat apart over. Je geeft bij terugkomst maar een kookcursus. Vanuit een koud, wit nederland alle goeds voor jou en je medestudenten.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!