Alja naar Ecuador

Alweer een verhaaltje

Goed, ik weet niet precies waar ik gebleven ben de vorige keer, maar ik begin gewoon bij zondag, of heb ik die al gehad?

Zondagochtend had ik mijn wekker gezet om half 6, dan had ik rustig tijd om wakker te worden en de laatste spullen in te pakken en kon ik om 6h ontbijten. Helaas ging mijn wekker niet af en werd ik gewekt door mijn hostmama om 6.25, dus toen had ik ineens nog maar 5 minuten om dat allemaal te doen! Het is me gelukt, ik heb mijn broodje in de auto opgegeten, maar verder had ik 'genoeg' tijd om de rest te doen. In het busstation een kaartje naar Guayaquil gekocht en daarna zijn we in ongeveer 4h naar Guayaquil gereden. Daarna in Guayaquil overgestapt op de bus naar Montanita, rond een uur of 4 waren we bij de cabanas. De kamer van Penny, Australië, en mij was bezaaid met kleren, we deelden onze kamer met Effron, een jongen uit Engeland en hij had er duidelijk nog niet op gerekend dat hij kamergenootjes zou krijgen. De rest van de dag hebben we wat door het dorpje gelopen, we zijn uit eten gegaan en toen we weer terugkwamen, was de kamer opgeruimd!

Maandag heb ik geen Spaanse les gehad, ik was ingedeeld in de klas, maar de onderwerpen die gedaan werden, had ik in Cuenca al gedaan. Dus ik heb even overlegd en op dinsdag zou ik, samen met Olivia, kunnen beginnen in een andere klas. Op mijn vrije dag heb ik vrij weinig gedaan, nog maar eens door het dorpje gelopen, wat in de hangmat gelegen en wat gelezen. In de middag hadden we surfles, best een hele onderneming. We moesten eerst in het zand oefenen met opstaan, dat moet er vast belachelijk hebben uitgezien, maar het was wel nodig. Daarna mochten we in het water proberen op te staan, de surfleraar hield ons board nog wel vast, dus dat ging wel redelijk. Na de surfles hadden we ook nog salsales, dus we zijn best actief geweest. Toen de salsales afgelopen was, hadden we allemaal behoorlijke trek, dus hebben we een borrito gegeten bij een kraampje in de calle de los cocteles.

Dinsdag had ik dan mijn eerste Spaanse les in Montanita, Ivonne was mijn docent, een actieve meid van 25. In de ochtend had ik van haar les, zij was er om de grammatica uit te leggen, en in de middag was Erika mijn docente en met haar gingen we dan oefenen wat we in de ochtend geleerd hadden. Tijdens de ochtendles kregen we trouwens een klein ontbijtje: een vers, nog warm, broodje met kaas en een glas sap. Ik had thuis al ontbeten, maar een extra broodje ging er nog wel in. In de middag hadden we weer surfles, het ging alweer een beetje beter dan de dag ervoor, maar het was nog steeds even vermoeiend. In de avond zijn we met 10 man uit eten gegaan, was best gezellig.

Woensdag... Naast het normale programma van Spaanse les en in de middag surfles, hadden we in de avond kookles. Erika kwam naar de cabanas om kip met rijst klaar te maken. Maar de kip was bereid met een sausje van honing, mosterd en kerrie, dus het was anders dan de normale arroz con pollo die je gewoonlijk in Ecuador eet. De rijst was gemengd met maïs, dus het was allemaal net anders, maar wel lekker. We hadden alleen veel te veel gemaakt, dus we konden er de dag erna nog van eten.

Donderdag waren de golven hoger, dat hebben ze hier in het laagseizoen 2x per week, dus het was een stukje lastiger om te surfen. Want omdat de golven hoger waren, was ook de stroming een stuk sterker en dus was het zwaarder om de zee in te komen. Maar het is ondanks dat nog redelijk gelukt om op het board te komen te staan en dan daadwerkelijk te gaan surfen. In de avond zijn we naar de calle de los cocteles, cocktailstraat, gegaan om daar een cocktailtje te drinken. Links en rechts van het straatje staan allemaal kleine kraampjes waar je allerlei verschillende cocktails kunt bestellen, best apart, maar wel gezellig. Vooral omdat zo ongeveer ieder kraampje zijn eigen muziek hard aan heeft staan, dus dan heb je een mix van allerlei muziek door elkaar.

Vrijdag hebben we 's ochtends surfles gehad, omdat in de middag de golven en de stroming te sterk zouden zijn. Ook in de ochtend was het al heel moeilijk om op het board te komen te staan. Maar deze keer hadden we een camera mee, dus het was wat jammer dat er niet echt foto's zijn van goed surfende mensen. Ik was wel blij dat we niet in de middag gingen surfen, want in de ochend was het voor mij al bijna onmogelijk om goed te surfen. In de avond zijn we weer teruggegaan naar het kraampje van maandagavond om weer een borrito te eten, gewoon omdat het lekker is en je naar eigen inzicht guacamole op kan doen.

Zaterdag was de surftrip, ik heb eerst en groot ontbijt gegeten: een grote fruitsalade met yoghurt en mierzoete granola, een sapje en koffie, had ik in ieder geval genoeg in mijn maag om het begin van de dag te kunnen overleven. We zijn met een busje, uiteindelijk 45 minuten te laat, vertrokken naar een ander strand. Daar zijn we gaan surfen, de golven en de stroming waren gelijk aan donderdag, dus het was redelijk te doen om op het board te komen. Verder hebben we op dat strand niet veel gedaan, watermeloen gegeten, gekletst en genoten van de zon. Rond 2h zijn we naar een ander strand gegaan, daar was een museum en een modderbad. Heerlijk, wel een raar gevoel, om in een modderbad te zitten met een geweldig uitzicht op zee, strand en rotsen. Omdat de douche te ver weg was, hebben we de modder eraf gespoeld in de zee, het duurde wel even, maar het is ons gelukt. Hier hebben we niet gesurfd, omdat Fernando zei dat de golven daar te hoog voor ons waren, maar het viel eigenlijk best mee. Maarja, zonder surfboard wordt surfen niets. Het museum was apart, voornamelijk skeletten en oude potten die ze opgegraven hadden. Aan het eind zijn we weer teruggegaan naar het eerste strand omdat daar een restaurantje was waar we lekker gegeten hebben. Ik had arroz mixto: rijst met allerlei zeevruchten, heerlijk! Maar het was wel veel, dus mijn rest heb ik mee naar de cabanas genomen zodat ik zondag dat voor de lunch kon opeten.

Zondag had ik om 8h Spaanse les, een inhaalles omdat Erika donderdag ziek was. Na de les heb ik mijn rijst opgegeten en daarna ben ik toch maar mijn spullen gaan pakken. Verder heb ik ook nog met mijn ouders en Peter geskyped, maar daarna was het tijd om uit de kamer te gaan, dan kon er worden schoongemaakt. Voordat we vertrokken, zijn Claire, Lucile en ik eerst nog een stuk over het strand gaan lopen en uiteindelijk hadden we de bus om half 5 naar Manta. Althans, er was ons gezegd dat de bus naar Manta zou gaan, maar bij Jippi Jappa werd ons gezegd dat de bus niet verder zou gaan en dat we moesten overstappen op de bus naar Manta. Dus wij met al onze spullen weer uit de bus, we hebben wel ons overige geld teruggekregen, en zijn we in de andere bus gestapt. Om half 9 waren we eindelijk in Manta en heb ik Manuel, de directeur van de school, gebeld zodat hij ons kon komen ophalen. Na zo'n 10 minuten was hij er en werden we allemaal bij ons gastgezin afgezet. Mijn 'gezin' bestaat uit een moeder, met haar moeder en haar tante. Ik voel me hier echt jong, want de oma heeft nauwelijks haar en de beide oudere dames lopen de hele dag in hun pyjama. Maar ze zijn wel aardig, dus het geeft verder niet. Ik heb 's avonds een sapje gehad en ik heb op het balkon wat zitten praten met Mariana, de hostmoeder.

Maandag kon ik in principe uitslapen tot kwart over 8, maar dat is niet gelukt, omdat er in de keuken vanaf ongeveer half 7 al gerommeld werd en er werd een sapje klaargemaakt in de blender wat een klere herrie veroorzaakt. Dus ik heb me nog maar eens een paar keer omgedraaid en uiteindelijk rond half 9 heb ik ontbeten: een fruitsalade van een papaya en een banaan, 2 broodjes met kaas en een kopje koffie, een goed vullende ontbijt. Tot de lunch heb ik eigenlijk vrij weinig gedaan, en mijn lunch was weer redelijk groot: rijst met bruine bonen en rundvlees, een gebakken banaan en een sapje. Daarna ben ik met Mariana in de taxi naar de school gegaan, ik heb weer privéles, dus dat is wel fijn. Na de les zijn we met z'n drietjes nog naar het strand gegaan, wel even wennen dat we nu ineens weer de enige toeristen hier zijn, althans, zo voelt het. In de avond was ik weer thuis en mijn avondsnack was lekker! Gefrituurde banaan en kaas en dat allebei met een soort pindaschaafsel, jammie! Ik heb het eerst geprobeerd met mes en vork te eten, maar dat werkte niet, dus oma ging mij even voordoen hoe het wel moest. Ze pakte gewoon een stukje banaan met haar vingers en haalde dat eens goed door het pindaschaafsel, ja, dat werkt een stuk beter.

Inmiddels is het alweer dinsdag en ga ik straks, half 10, naar Montecristi, volgens mij zijn dat de handwerkdingetjes, mama. Verder staan er nog wat andere activiteiten op het programma en Lucile en ik willen graag zaterdagavond de bus weer terug naar Quito nemen, dan hebben we allebei meer tijd daar en dat is eigenlijk best wel fijn.

Liefs en tot snel!

Reacties

Reacties

Marian

Eh, maar even googelen - wat is toch borrito, of guacamole? Fijn dat het lekker is!

mama

Rudolf

Ha die Alja! Heerlijk om weer een verhaal van je te lezen en de foto's te zien. Het geeft mij meteen weer wat te doen. En je enthousiaste verhaal en vraag over vakantie in Egmond aan Zee met een serie vrienden en vriendinnen nemen we in overweging. En zeg nou zelf: zo'n grote groep mee-verhuizers is toch nooit weg? Papa.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!