Alja naar Ecuador

Een verhaaltje van een reus in een ´kabouterkamertje´

Goed, ben ik weer met een verhaaltje, het zal wat korter zijn dan de vorige keer, maar ik ga toch proberen alles te vertellen van de afgelopen week.

Op woensdagochtend heb ik weer gewoon Spaans gehad, ´s middags heb ik, wat heb ik eigenlijk gedaan? Owja! We hadden kookles, we hebben empanadas met kaas gemaakt. Mijn eerste wasecht finaal mislukt, maar de tweede zag er nog best goed uit, en hij smaakte prima. Het internet thuis deed het niet, dus ben ik naar school gegaan om te skypen met mijn ouders en even mijn mail weer bij te werken. In de avond zijn we met school naar Papallacta gegaan, 3x is scheepsrecht, zullen we maar zeggen ;) Het was wel bijzonder om daar in de avond en dus in donker te zijn. Het was een stuk rustiger dan de vorige keren, dus we hadden ongeveer het hele complex voor onszelf. Weer terug in huis ben ik maar direct mijn bed in gedoken.

Donderdag... In de ochtend weer gewoon les gehad, tussen de middag bij een goedkoop restaurantje een almuerzo gehaald en daarna weer terug naar school. We zijn met een groepje weer naar La Mitad del Mundo geweest, op zich best interessant, maar ik had het wel al gezien. Ook deze keer heb ik weer geprobeerd een rauw ei op een spijker te laten balanceren, maar ook deze keer faalde ik gigantisch. Maar.... deze keer heb ik er wel een foto van, dat ik het aan het proberen ben. In de avond heb ik vrij weinig gedaan, gewoon wat gelezen, wat gelegen en wat papieren van mijn reis doorgekeken.

Vrijdag heb ik maar eventjes les gehad, tot kwart voor 10. Daarna heb ik mijn schoenen thuis verwisseld en heb ik wat spullen gepakt zodat ik daarna met Claire, Ivan en Johan naar de TeleferiQo kon, weer 3x is scheepsrecht. Als enige had ik zin om de Pichincha op te wandelen, dus ik ben met wat warme kleren aan omhoog gelopen. Het uitzicht was geweldig! Toen ik weer terug ging lopen, kwamen net alle wolken weer opzetten, dus ik heb gewoon geluk gehad! In de avond verder weinig gedaan, want ik moest de volgende dag vroeg op omdat we naar de Cotopaxi zouden gaan, 3x is nog steeds scheepsrecht?!

Zaterdagochtend dus vroeg op om eerst met de Ecovia naar het centrum te gaan vanaf waar onze tour zou vertrekken. Op een korte tussenstop na bij een pompstation, zijn we direct doorgereden naar het park. We zijn weer naar het museum geweest, ik heb dat maar geskipt, heb toen buiten een kopje cocathee gedronken en daarna zijn we doorgereden naar de parkinglot. Van daaraf zouden we weer gaan lopen, alleen deze keer zat het weer heel erg tegen. Het regende heel hard, voelde bijna aan als hagel, en de wind waaide behoorlijk. Ik heb een stukje omhoog gelopen, maar na zo´n 20 minuten verklaarde ik mezelf voor gek: je kon alleen maar tot de refugio lopen, niet eens tot de gletsjer en het uitzicht wat je had was prut! Dus ik ben maar omgekeerd en heb in de auto op de anderen gewacht, zat ik in ieder geval droog. Toen iedereen weer terug was, kregen de achterblijvers ook hun lunch: een plastic zakje met drie aardappeltjes en een drumstick, best lekker, maar apart om zoiets uit een plastic zakje te eten. Verder hadden ze ook nog warme chocolademelk voor ons meegenomen. Daarna was er de mogelijkheid om een stuk naar beneden te mountainbiken, maar ik was echt koud, dus ik heb hard mijn best gedaan mezelf weer warm te krijgen in de bus. Wel jammer, maar ach... Het mountainbiken van de Chimborazo was ook echt heel gaaf! Daarna zijn we weer teruggereden naar huis, waar ik maar mijn spullen ben gaan inpakken. Ondertussen ook nog allerlei andere dingen gedaan, dus het schoot niet echt op.

Zondagochtend weer vroeg mijn wekker gezet, dit keer om kwart over 4. Mijn laatste spullen in mijn tas gestopt, mijn tas was nog nat van gisteren, vandaar dat ik het ´s ochtends pas deed en daarna maar snel ontbeten. Om 5h stond de taxi voor, maar ik moest eerst nog wachten op Lucil, ze was wat later. Toen zij er was, zijn we naar Claire haar huis gereden en daarna zijn we doorgegaan naar het busstation. Daar aangekomen, heb ik mama even gebeld voor moederdag en daarna zijn we begonnen aan de lange busreis naar Cuenca. Ik dacht dat hij 10h duren zou, maar gelukkig waren we met 8.5 uur al op onze bestemming aangekomen. Helaas wisten onze gastgezinnen daar niets vanaf, dus hebben we ons op het busstation vermaakt door wat te eten te kopen en door te kaarten. Om 4h waren eindelijk onze gastouders er en konden we naar hun huis toe. Mijn gezin bestaat uit opa en oma, 2 kinderen en de dochter heeft zelf 2 dochters, een gezellige boel dus. Mijn kamer is in de kelder, eigenlijk heb ik de hele kelder voor mij, met een eigen badkamer, en een tafeltje en ik heb zelfs een strijkplank en strijkbout, maar die heb ik al ruim 3.5 maand niet gebruikt, dus dat zal ik nu ook wel niet gaan doen. Om de badkamer en mijn eigen kamer in te gaan, moet ik mijn hoofd bukken. Ik ben het gisterochtend vergeten en de deurpost komt dan hard aan. Verder is mijn matras een stuk comfortabeler dan die in Quito, ik heb nu een lekker stevig matras. Alleen is het wel jammer dat ook het matras op het formaat van Ecuadorianen is, dus ik kan er niet recht in liggen, maar dat geeft niet, ik overleef het wel. Op zondag heb ik verder vrij weinig gedaan, ik heb mijn spullen uitgepakt, mijn foto´s op de spiegel gehangen en wat gelezen. ´s Avonds heb ik daar ook gegeten: pasta met kaas, rijst en een soort knakworstje. Geen groeten,een beetje apart, maar het was best lekker en het smaakte goed na de zoetigheid die ik in de bus gegeten had.

Maandag mijn eerste lesdag, het programma is totaal anders dan wat ik doorgekregen had vanuit Nederland. Ik blijk in de ochtend les te hebben van 8 tot 12 en dan in de middag allerlei activiteiten. Mijn docente is trouwens een meid van ongeveer 25 jaar, dus een stuk jonger dan al mijn vorige docenten, ze heet Adriana. In de middag ben ik gaan lunchen met Lissy en Martine, zij waren op hun rondreis een paar dagen in Cuenca beland, dus dat was wel weer gezellig. In de middag heb ik verder een rondwandeling door de stad gemaakt samen met Claire, Lucil en Angel, de gids. Hij vertelde super snel heel veel informatie. We zijn zelfs in de tombe geweest van de oude kathedraal, normaal gesproken schijn je die niet te kunnen bezichtigen, maar gisteren was hij wel open, dus dat was wel leuk. Verder zijn we ook naar een museum over de sombrero´s geweest, best interessant om te zien. Ze hadden daar zelfs Max Havelaar koffie, mama! Na de rondleiding ben ik nog met Lissy en Martine een chocoladecake gaan eten, het was een soort van happy dag voor taart in El Cafécito, dus we betaalden er 1 en kregen er 2, echt super lekker en mega groot! Daarna was het alweer tijd om echt afscheid te nemen van Lissy en Martine, Lissy gaat door naar Peru en Martine gaat terug naar Quito en dan maandag weer terug naar België. Ik heb de taxi naar huis genomen en heb daar mijn avondeten gehad. Daarna ben ik naar mijn kamer gegaan en heb mijn huiswerk gedaan en heb nog wat gelezen. Rond 10h was ik alweer moe, dus ben ik maar mijn bed in gegaan.

Vanochtend mijn tweede koude douche hier gehad, toen ik voor het ontbijt boven kwam, zei mijn gastmama dat ze vergeten was de ketel aan te zetten, dus het was logisch dat ik een koude douche had. Nu maar hopen dat ze het morgen niet vergeet, anders ga ik er gewoon om vragen, want het water dat hier uit de kraan komt, is echt TE koud om onder te douchen. Vanochtend weer les gehad en nu zit ik op school mijn inmiddels toch best lange verhaal te typen. Straks ga ik thuis lunchen en dan weer terug om souvenirs uit Cuenca in te slaan!!

Veel liefs vanuit Cuenca, en nog maar 3 weekjes en dan ben ik gewoon weer terug in Nederland. Wel raar, maar ik kijk uit naar jullie en naar mijn dagelijkse kapje met hagelslag :)

Reacties

Reacties

Babette

Wat stom dat de deurposten daar niet zacht zijn! Snappen ze dan niet dan NL'ers langer zijn en hun hoofd stoten? :P
Hopelijk was dit een geval van een ezel die zich maar een keer aan dezelfde steen stoot...
Erg fijn dat het 3 keer 3e x scheepsrecht was! Jammer dat het weer tegenzit. Hoe is het weer in Cuenca? Niet warm genoeg dat je snakt naar een koude douche? :P
Iig nog heel veel plezier de komende weken en pas op voor de deur!!
x

Marian

Helmpje kopen - of zo'n sombrero! Die rand verzacht volgens mij ook veel!

Liefs,
mama

inez

wat een heerlijke taart,een hele maaltijd ik zie dat je daar erg veel chocolade eet,met of zonder kaas,geniet ervan ,lijkt me heerlijk,inez

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!