Alja naar Ecuador

Tijd vliegt

Wat vliegt de tijd...

Maandagochtend zijn we vroeg vertrokken zodat we nog een redelijke dag voor de boeg hadden. We zijn eerst naar Papallacta gereden waar we eerst een korte wandeling hebben gemaakt en daarna hebben we even uitgerust in de thermale baden. Een goede combinatie. Daarna weer verder de bus in om uit te stappen bij nevelwouden, daar hebben we een klein stukje gewandeld voordat we aan de laatste etappe naar de jungle begonnen. Bij de rivier aangekomen de spullen en onszelf overgeladen in een kano en met 5 minuutjes varen waren we bij de lodge. Een prima plek waar ineens het toiletpapier gewoon in de wc mocht; iedereen van slag ;)
De volgende dag 's ochtends met regenlaarzen aan een wandeling door de jungle gemaakt, zelfs de buschauffeur ging mee! De wandeling eindigde bij de dierenopvang die gekoppeld was aan de lodge, daar vangen ze dieren op en proberen ze uiteindelijk weer terug het wild in te krijgen. In de middag zijn we met de boot naar een eilandje gegaan waar we over het eiland gewandeld hebben en aan het eind bij een familie ontvangen werden. Daar heb ik ook met de blaaspijp geschoten, in 1x in de roos! Daarna liet de moeder zien hoe chicha, een traditionele drank, gemaakt werd en aan het eind mochten we proeven. Net als de vorige keer was het nu geen succes.
De derde jungledag was alweer de laatste, na het ontbijt zijn we weer met de kano terug naar de bus gegaan en vervolgens met de bus naar banos. Onderweg zijn we nog gestopt bij een waterval, degene waar ik al eerder geweest was, maar deze keer ben ik verder omhoog gelopen tot aan het begin van de waterval. Heel gaaf als je dan aan de achterkant van de waterval staat! Daarna nog met een klein kabelbaantje over de canyon heen en uiteindelijk door naar Banos.
De eerste dag in Banos ben ik gaan raften, niet heel spectaculair, maar toch wel leuk om te doen! 's Middags naar de thermale baden in Banos, lekker even uitgerust en geprobeerd het even vol te houden in het warmste bad daar. Daarna, om af te koelen, even afspoelen onder een koude douche waarbij het water van de waterval afkomstig was.
De tweede dag in Banos had ik niets gepland, behalve omhoog lopen naar het kruis waar ik eerder al met de chiva-tour geweest was. Een leuke wandeling, een redelijke klim, maar ik heb ervan genoten. Gewoon even alleen en jezelf uitdagen om nog net een stukje verder te gaan voordat je weer even een pauze inlast. 's Middags ben ik met Mitcha en Wieteke naar een tentje geweest om cuy, cavia, te eten. Het idee is wat raar, vooral omdat de pootjes en alles er gewoon nog aan zitten, maar het smaakte prima!
Op zaterdag zijn we naar Riobamba gegaan, daar hebben we onze spullen in het hostel gedropt en zijn vervolgens doorgereden naar de Chimborazo, de hoogste berg van Ecuador. Daar was het de bedoeling om van 4800 meter naar 5000 meter te lopen, op zich niet een heel eind, maar best vermoeiend! Na de zoveel stappen moet je even rust houden om weer op adem te komen en zo duurt de wandeling omhoog al gauw een uurtje. Ook weer terug naar beneden gelopen, daar geluncht en toen klaar gemaakt voor de afdaling. Warme kleren aan, in mijn geval veel kleren aan, helm op en op een mountainbike afdalen. Je moet wel veel de remmen inhouden en vooral op het wegdek letten, maar ondanks dat heb ik genoten van de rit! Vooral het laatste stuk op het asfalt, dat je je gewoon kunt laten gaan en met een goede vaart naar beneden gaat. 's Avonds met veel hoofdpijn maar direct mijn bed in gegaan, avondeten overgeslagen en een nacht van 13 uur gemaakt.
De dag erna door met de bus naar Alausí, in de hoop dat we daar dan toch nog een stukje met de Duivelsneustrein konden gaan. Helaas werd er aan het spoor gewerkt, dus reden er maar weinig treintjes. Die ochtend hadden er twee gereden en de volgende zouden op woensdag vertrekken, dus bij wijze van vervanging hebben we maar een stukje duivelsneusroute gewandeld. Een heel mooi uitzicht, maar helaas hebben we de duivelsneus nooit bereikt. Daarna door naar Huigra voor een hostel waarbij het ons afgeraden werd daar in het restaurant te eten. Dus iedereen had broodjes, tonijn, tomaat, jam en kaas ingekocht zodat we dat gewoon daar als avondeten konden eten. In heel het gehucht Huigra was de stroom uitgevallen, dus hebben we gezellig bij kaarslicht gegeten.
Vanochtend zijn we naar Cuenca vertrokken. We zijn wel nog bij Ingapirca geweest, een archeologisch complex waar nog restanten van Inca-bouwwerken zijn. Niet heel spectaculair, maar een deel van een zonnetempel staat er nog en wat onderkanten van muren. Maar toch leuk om te zien dat de Inca's daadwerkelijk in Ecuador geweest zijn. Daarna door naar Cuenca, een mooi hostel met prima bedden.

Liefs, Alja

Volgende week komt er een verslag van alweer de 7e week hier, wat gaat het snel!

Jolanda

Jeetje, wat beleef je daar veel zeg!!! Lijkt me geweldig!!!

Hier is het eindelijk weer een beetje boven nul (alhoewel het vannacht alweer gevroren had) Wij gaan dat zwarte hok, bij de trampoline eraf halen en er een garage en kalverhok bouwen, maarja er zit asbest op het dak, dus gister zo'n controleurtje geweest.... er zat ook een beetje op een spijker, die papa er dus nu niet zelf uit mag halen.... Wat een gezeur, maargoed.

Heel veel plezier en succes de komende tijd! en we genieten van je verhalen!!

Groetjes Jolanda (ook namens papa en mama)

Joke

Wat een activiteiten allemaal. Je conditie zal wel top zijn. Dik wordt je waarschijnlijk helemaal niet. Hoe hou je dat op peil als je weer terug bent?
Geniet maar lekker.

Rudolf

Hoi Alja, wat een belevenissen weer, leker actief op de fiets, rustig in het zwembadje dobberen, klimmen tot boven de 5000 meter; hoofdpijn, cavia-eten en doodhoofdaapje op de foto zetten. Bijzonder allemaal.

Morgen hier verkiezingen voor de gemeenteraad - jij mag ook stemmen, je stempas ligt klaar. Die bewaren we wel voor je. Je krijgt een herkansing wat stemmen betreft voor de Tweede Kamer op 9 juni - je bent daarvoor nét op tijd weer terug.

Geniet ervan en ik kijk uit naar je volgende editie.

Je bericht van nu stuur ik met een aantal foto's door naar opa en oma en opa.

Trouwens: Annemieke Duurkoop en Bernd Wallet (die ceremoniemeester was bij mijn priesterwijding) worden de twee nieuwe pastoor in Utrecht!

Micha

Klinkt weer geweldig als altijd:p
Ik geniet echt mee!!
Veel pelzier in Cuenca!
Groetjes

Marian

Volgens mij is het maar goed dat je zoveel beschrijft. Anders kun je dat toch allemaal niet meer navertellen?

En wij lezen mee!

Geniet ervan!