Alja naar Ecuador

Mijn eerste zweetweek

Een nieuw bericht vanaf de snikhete Galápagos eilanden

De vlucht ging niet helemaal geweldig, de checks ed op het vliegveld gingen prima, bij mij dan. Lissy haar handbagage werd niet goedgekeurd, dus toen moest ze haar tas uitpakken, ze hadden iets verdachts gezien. Onderwijl dat Lissy zei dat ze geen wapen bij zich had, echt niet, haalde ze haar zakmes uit een zijvakje. Gelukkig waren ze daar zo aardig dat ze haar zakmes nog in haar grote bagage mocht doen, dus dat was weer geluk hebben. Vervolgens achter de douane bleek dat het vliegveld gesloten was wegens weersomstandigheden, dus toen hebben we maar wat te drinken en wat koekjes gehaald. Uiteindelijk konden we toch boarden, en we belandden met z´n drieën achter een schoolklas die blijkbaar ook naar de eilanden ging. Op Baltra aangekomen, een vliegveld wat echt heel weinig voorstelt, werd onze handbagage gecheckt op fruit en zaden, maar omdat mijn tas zo vol zat, was het voldoende dat het alleen maar gevraagd werd. Na een tijd wachten, was ook onze grote bagage aangekomen, dus konden we onze bagage uit de stapel vissen. Daarna in de hitte bedenken welke bus we nodig hadden, de bus van Aerogal gepakt naar de rand van het eiland waar we een kleine ferry genomen hebben naar het eiland Santa Cruz. Onze bagage zat gewoon op het dak, een heel maf gezicht en in het begin wat raar, maar als iedereen het doet, zal het wel goed gaan. Op Santa Cruz aangekomen een taxi gepakt die ons naar ons gezin zou brengen. In Quito hadden we al gehoord dat we met z'n drieën in een gezin zouden zitten, dus dat was helemaal mooi! Gelukkig kende de taxichauffeur het huis, dus dat was gemakkelijk. Onze hostmama, Aureola, is een klein vrouwtje dat alleen in het huis woont. Naast haar huis staat nog een huis en daar wonen wij nu in, maar omdat op het moment dat wij aankwamen, de schoonmaakster nog bezig was, mochten we onze spullen tijdelijk bij haar in de gang stallen. Maar snel mijn wandelschoenen vervangen voor slippers en vervolgens op zoek gegaan naar een supermarkt. We hadden al van Aureola gehoord dat we ons eigen wc-papier moesten kopen, dus naast allerlei etenswaren en een gallon yoghurt voor 7.50 hebben we ook dat meegenomen. Weer terug bij het huis konden we onze kamers in, ik deel mijn kamer weer met Linda, wij slapen op de 2e verdieping, en Lissy slaapt op de begane grond. Verder heeft het huis 3 badkamers, twee keukens, twee tv's en een dakterras. Dus we hebben niets te klagen.

Op zondag zijn we op tijd opgestaan omdat we naar de tortuga bay wilden, dat scheen een mooie baai te zijn op ongeveer een uur lopen. Ondanks dat het pas 8h was, was het al snikheet en liep het zweet overal, maar daar zal ik maar aan moeten wennen. Onderweg naar de baai hebben we vogels en heel veel salamanders/hagedissen gezien. Bij de baai aangekomen zagen we pelikanen en leguanen, heel mooi. De pelikanen kunnen niet landen in zee, dus storten ze neer, een apart gezicht, als het lukt met het trage internet zal ik proberen een filmpje te downloaden. De eerste baai was met golven, daarvan werd gezegd dat je er niet kon zwemmen vanwege golven en stroming en dus zijn we doorgelopen naar de tweede baai. Dit was een baai zonder golven, maar gelukkig wel met een paar boompjes om in de schaduw te kunnen zitten. In die baai heb ik voor het eerst geprobeerd wat te snorkelen, het is me gelukt, maar helaas zag ik niets anders dan wier en water. Voor het avondeten hadden we afgesproken met een jongen die we bij de baai ontmoet hadden, toen we op hem stonden te wachten, bleek dat een Noors meisje ook met ons mee zou gaan, gezellig. Zij verblijft op San Cristobal, dus als we daar heen gaan kunnen we misschien bij haar blijven slapen en weet zij leuke dingen om te doen daar. Na het eten zijn we weer terug naar huis gegaan en maar naar bed. Ik heb hier trouwens geen deken/dekbed, alleen maar en laken, maar zelfs dat gebruik ik niet, allemaal veel te warm!

Maandag zou volgens programma mijn eerste werkdag zijn, maar Aureola had me de dag ervoor gezegd dat er geen school zou zijn vandaag. Ik heb wel ontbeten met de andere twee rond een uur of 7, daarna ben ik rustig wat gaan lezen en daarna ben ik het centrum in gegaan op zoek naar goedkopere yoghurt. Niet dat de yoghurt zo snel gaat, maar ik had toch niet veel beters te doen, dus het was een nuttige tijdsbesteding. Weer thuis heb ik het bestek schoongemaakt, we hadden het zondagavond in de cola gelegd in de hoop dat het daarna wat schoner was. Helaas zaten er naast roestvlekken ook nog andere vlekken op het bestek die er niet afwilden. Maar als ze er met poetsen niet afgaan, dan gaan ze waarschijnlijk er ook niet af tijdens het eten. Toen de anderen terug waren, zijn we weer wat gaan lopen in het centrum en 's avonds hebben we gezellig een filmpje gekeken.

Dinsdag dan wel mijn eerste werkdag. Aureola heeft me op haar scooter naar school gebracht en onderweg vertelde ze me dat zij ook op die school werkt. Ik maakte eerst een praatje met de directeur en we hebben afgesproken dat ik eerst twee weken met de oudere kinderen ga werken en de laatste twee weken aan de slag ga met de jongere. Ik heb meegelopen met Zoila, de docente Engels van de oudere kinderen. Het werk was niet heel bijzonder, maar het verbaasde mij wel hoe belabberd de Engelse uitspraak is van haar en de kinderen. Maar verder was het wel ok, ik heb wat uitspraak met ze gedaan en verder gewoon meegedaan met de les, dus ook hoofd, schouders, knie en teen in het Engels meegezongen. Om 11h was ik al klaar, dus dat was wel lekker. Toen Linda thuiskwam van haar vrijwilligerswerk, vertelde ze dat ze er was ontslagen, allemaal een beetje vreemd, maar inmiddels werkt ook zij op dezelfde school als waar ik werk. 's Avonds zijn we met een stel gaan eten bij een goedkoop restaurantje, daar heb ik nog twee Nederlanders en twee Duitsers leren kennen. Na het eten zijn we nog ergens anders wat wezen drinken en rond half 12 zijn we toch maar naar huis gegaan.

Woensdag een kort werkdagje, ik was om half 11 klaar, eigenlijk al om 10h, maar ik wist niet dat ik na de pauze geen les meer zou hebben. Toen ik thuiskwam, vroeg Aureola mij of ik het nieuwe meisje wilde ontvangen, zij zou een cursus hebben en dus niet thuis zijn. Dus toen Samantha aankwam, heb ik haar haar kamer laten zien, haar de lunch gegeven en wat dingetjes uitgelegd. Daarna zijn Lissy, Linda en ik ergens gaan lunchen. 's Middags had ik afgesproken met de twee Nederlanders en 's avonds hadden we met de groep van dinsdagavond afgesproken bij de haven. Daar hebben we op een steiger gezellig zitten kletsen.

Donderdag weer een werkdag, niet heel bijzonder, maar weer op tijd klaar. Tussen de middag samen met Linda de lunch klaargemaakt en gewacht tot Lissy thuiskwam van haar werk. Na het eten zijn we weer het centrum in gegaan en hebben we wat ingrediënten gekocht voor de salade. 's Avonds weer een film gekeken en daarna gaan slapen.

Vrijdag alweer de laatste werkdag van de week. Maar drie lesuren gehad, dus tussendoor thuis geweest om met Linda te kletsen. Zij is ziek, dus vandaar dat ze niet op school was. Toen Lissy thuis was, hebben we samen lunch gemaakt. Verder 's middags en 's avonds vrij weinig gedaan. We wilden een filmpje kijken 's avonds, maar omdat alle films in de verkeerde doosjes zaten, hebben we dat maar gesorteerd. Omdat er niets op de dvd geschreven staat, moesten we allle dvd's kort bekijken en dan beslissen wat de titel was.

Zaterdag was weer een rustig dagje. 's Ochtends zijn we naar het strand bij het Charles Darwin station gegaan, een niet heel bijzonder strand, maar wel lekker om even in de schaduw te liggen en een korte duik in zee te nemen. 's Middags hebben we vrij weinig gedaan, weer geluncht en de nieuwkomers uit Quito gesproken. 's Avonds zijn we weer naar de haven gegaan om daarna een drankje te doen in een restaurantje.

Zondag zijn we met een aantal naar las Grietas geweest, een kleine baai met hoge rotsen er omheen waar we gesnorkeld hebben. Omdat er weinig zon valt op het water, was het echt een verfrissing om erin te springen! Helaas was je dat gevoel alweer kwijt tegen de tijd dat je weer bij de watertaxi aankwam, maar lekker was het zwemmen wel. 's Middags weer een rustig dagje gehad, rustig geluncht en rond 5h zijn we weer met een aantal een ijsje gaan eten. 's Avonds hebben Lissy, Samantha, Linda en ik High School Musical 3 gekeken, helaas liep de film halverwege vast en is hij daarna gebroken, dus ik heb nog steeds geen idee hoe hij afloopt.

Vandaag weer naar school geweest. Eerst zei de directeur dat we met drie vrijwilligers met Zoila zouden meelopen, later kwam ze hierop terug en zijn Britta en ik bij twee andere klasjes ingedeeld. Ik zit nu bij 'primero B', dus de allerkleinsten. Ook hier heb ik niet heel veel bijzonders gedaan, gewoon de profesora wat geholpen en wat gepraat met de kinderen. Vandaag was de school afgelopen om 10h en de andere dagen zijn de kleinsten klaar om half 11, dus het wordt een rustig weekje. Omdat mijn buik wat aan het rommelen is, heb ik in eerste instantie geluncht met een droog broodje. Maar daarna heb ik toch wat macaroni met groente en koekjes gegeten. We zullen zien wat mijn maag ermee gaat doen.

Morgen is het el dia de maestro, lerarendag, dus is er geen school. Ik denk dat ik morgen maar eens rustig aan ga doen, gewoon weer lekker lui. Misschien naar een strandje, wie weet. Het is hier trouwens altijd warm! Ik heb een vest, mijn spijkerjasje en drie lange broeken meegenomen, maar ik heb ze geen van allen nog gedragen. Ik leef hier voornamelijk op mijn sandalen en mijn nieuwe slippers. Ja, het is mij gelukt om op Santa Cruz slippers te vinden! Daarnaast heb ik het maar opgegeven om me fris te voelen, met deze temperatuur en luchtvochtigheid ben je na het douchen binnen een paar minuten weer bezweet.

Dit weekend gaan we waarschijnlijk een ander eiland bezoeken, maar welke zou ik nog niet weten.

Veel liefs vanuit Puerto Ayora

Ben ik helemaal vergeten te vertellen dat we op paaszondag nog paaseitjes hebben gezocht! Linda had namelijk een paascadeautje van haar ouders meegekregen en daar zat chocolade in, onder andere paaseitjes. Dus toen we terugkwamen van de Tortuga bay, zijn we ieder een paaseitje gaan verstoppen en daarna zijn we ze gaan zoeken.

Reacties

Reacties

Joke

Het is grappig als je schrijft, dat je op lerarendag het maar eens rustig aan gaat doen. Volgens mij is je hele leven daar 'rustig aan'. De hectiek van Nederland zal je straks vies tegenvallen. Maar ja relaxen moet je ook leren!

Rudolf

Lieve Alja, prachtig je verhalen en de foto's. Heerlijk om te lezen en om het een beetje mee te kunnen beleven. Hier in Nederland gaat de temperatuur ook langzaam wat om hoog maar lang niet zo hoog en zwetend als bij jou! Het geheel gaat weer in een enveloppe naar de meelezende en belevende opa's en oma.

En Joke: de dag van de arbeid is ook voor velen een vrije dag!

Maaike

Wat heb je toch een zwetend zwaar leven daar,,:P
Het klinkt allemaal weer geweldig!
En Paaseitjes zoeken terwijl ze smelten voor je ze hebt gevonden is toch wel wat anders dan met sneeuw en modder in een tentje in Taizé zitten;)

Marian

Zo hard zweten en zo weinig doen (kunnen doen!). Het lijkt wel een spoedcursus onthaasten!
En dat je buik het maar goed blijft doen!
Geniet ervan!

Mama

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!