Alja naar Ecuador

Alweer een week voorbij gevlogen

De dag van de maestro was best lekker! Ik ben samen met Britta naar de Tortuga bay gegaan, dus eerst een uur wandelen, daarna lekker in de schaduw zitten, een duik in zee nemen, daarna terug naar de handdoek om op te drogen en gestoken te worden door steekbeesten en daarna afgekoeld weer beginnen aan de wandeling terug naar huis. Toen we net op het strand aankwamen, hadden we het strand voor ons alleen, geweldig! Verder in de middag vrij weinig gedaan en 's avonds Ice Age 3 gekeken.

Op woensdag ging Sory, de docent die ik deze week help, brooddeeg maken op de vloer van het klaslokaal. Een heel apart gezicht en ik vroeg me heel hard af waar we het brooddeeg voor zouden gebruiken. Uiteindelijk bleek dat de kinderen er creatief mee moesten zijn, dus er werden armbanden, ooglapjes, gezichtsmasker en nog veel meer andere dingen van gemaakt en Sory had nadrukkelijk gezegd dat het niet om op te eten was, alleen maar om mee te spelen. Verder was de dag niet heel bijzonder, we hebben een ijsje gehaald bij de Italiaan en 's avonds hebben we weer een film gekeken. Omdat die film er halverwege mee ophield, ben ik naar boven gegaan om mijn reisverslag te typen. Toen ik daar eventjes mee bezig was, zag ik in mijn ooghoek iets enorms voorbijvliegen, het landde op het raam, achter het gordijn. Maar toen ik het gordijn optilde om het te vermoorden, ik had inmiddels mijn slipper in mijn hand als moordwapen. Toen ik het beest niet kon vinden ben ik verder gegaan met typen in de veronderstelling dat het dan wel weg zou zijn. Helaas was dit niet het geval en zag ik even later het beest vanuit de hoek van de kamer naar beneden vliegen/vallen. Toen heb ik een smsje naar beneden gestuurd met of iemand genoeg lef had om mij te helpen met het vermooden van een kakkerlak, ik kon me niet voorstellen wat voor ander beest het kon zijn. Vervolgens heb ik voorzichtig mijn spullen onder het bed vandaan gehaald en onder mijn grote rugzak zat het monster dat er natuurlijk vandoor ging. Alleen ging het niet lopen, maar vliegen, het vloog wat rond mijn hoofd en toen had ik het gehad. Ik ben naar beneden gelopen en gelukkig kwam Linda met me mee naar boven. Ze dacht dat het haar wel ging lukken, ze had immers eerder al 2 kakkerlakken om zeep geholpen. Het enige verschil was, dat de vorige twee niet konden vliegen en een stuk minder vlug waren. Het beest was eerst in mijn kamer, toen is het onder de gesloten deur door gekropen en waren we het in eerste instantie kwijt. We hebben ongeveer 45 minuten gejaagd op het beest, met als hulpmiddelen slippers, schoenen en een paraplu om het beest van het plafond af te krijgen. Een keer is het beest tegen de benen van Linda aangevlogen, lijkt me heel goor! De volgende dag zei Samantha dat ze wel wat gehoord had van onze jacht, waarschijnlijk geklop en af en toe wat gegil. Dus dat was wel even een actief einde van de dag, ik had zo weer kunnen douchen.

Op donderdag is er in de klas een kind op zijn kin gevallen, blijkbaar was hij zo gevallen dat hij een wond in zijn kin had waar behoorlijk wat bloed uitkwam. Dus Sory is met het kind naar het ziekenhuis gegaan om het te laten hechten met als gevolg dat ik me alleen moest redden met ongeveer 24 kinderen. Uiteindelijk is het best goed gegaan en kwam ze weer terug toen het tijd was voor opruimen, dat was wel handig, want het Spaanse woord voor opruimen moet ik nog even opzoeken. Na school zijn we met 8 meiden naar een reisbureau gegaan en hebben we een tour voor het weekend geboekt en 's avonds zijn we bij een barretje nog wat wezen drinken. Daar hebben we ook afscheid genomen van Hanna, zij is inmiddels alweer vertrokken naar Quito en we zouden haar niet meer zien na die avond.

Vrijdag de laatste werkdag alweer, de tijd vliegt echt! Het was niet heel speciaal, gewoon weer zoals altijd, ik heb de docent een beetje, maar ben niet echt nodig. Maar dat geeft niet, ik vermaak me wel met de kinderen. Terug thuis heb ik de spullen gepakt voor het weekendje weg, met een beetje proppen paste alles in mijn rugzak. Om 2h hadden we de boot naar Isabella, een eiland ongeveer 2 uur varen van Santa Cruz. Op Isabella aangekomen werden we opgehaald door onze gids van dat weekend en na heel even in het hotel geweest te zijn, zijn we naar een meertje gegaan waar flamingo's te zien waren. Helaas was er op dat moment maar 1 flamingo, maar ik heb het dier wel aangekruist in mijn wildlifeguide, gezien is gezien. 's Avonds hadden we avondeten in het hotel, maar voordat we gingen eten zijn we nog naar het strand gegaan om van de zonsondergang te genieten. De temperatuur op Isabella is trouwens een stuk aangenamer dan op Santa Cruz, een paar graden minder, dus dat was wel fijn.

Op zaterdag zijn we naar Sierra Negra gegaan, een vulkaan op Isabella. We gingen eerst een stuk met een pick-up en daarna te voet en te paard verder. Omdat het heel erg modderig was onderweg, was het een heel avontuur op de paarden, ze stapten vaak mis en gleden dan uit, dus ik heb me maar goed vastgehouden aan het zadel en uiteindelijk is alles goed gegaan. Bij de vulkaan hebben we geluncht en vervolgens zijn we een iets andere weg weer terug naar beneden gegaan. Op de terugweg hebben we het stuk gelopen waar we anders met de paarden door de blubber moesten, dat vonden de gidsen veiliger. Weer terug in het hotel snel spullen omwisselen en weer de pick-up in naar de haven om daar een boot te nemen om te gaan snorkelen. Best leuk om te snorkelen met golven, tot nu toe had ik het alleen maar gedaan in een baai, dus dan is er nauwelijks golfslag. Helaas heb ik geen haaien of schildpadden gezien, maar ik heb genoten van alle vissen die onder mij heen en weer zwommen! Na het snorkelen zijn we nog naar een ander klein eilandje gegaan om leguanen en zeeleeuwen te zien.

Ben ik helemaal vergeten te vertellen dat onderweg naar het snorkelpunt we pinguins en blue footed boobies hebben gezien. Best veel pinguins die daar op en om de rotsen zitten.

Zondagochtend stond mijn wekker veel te vroeg, omdat we om half 6 opgehaald werden om naar de haven te gaan. De boot vertrok namelijk om 6h en voordat je aan boord mag, moet eerst je bagage nog gecheckt worden. Toen alles in orde was, zijn we aan boord gegaan en in ruim 2 uur zijn we teruggevaren naar Puerto Ayora. In Puerto Ayora hebben we met z'n allen ontbeten, ik had gebakken aardappel, ei en een beetje salade en dat met een sapje en warme chocolademelk. Het viel wel even tegen om weer op het warme Santa Cruz te zijn, maar inmiddels ben ik er wel weer aan gewend dat je gewoon nooit echt fris bent. Eenmaal terug in huis heb ik mijn klamme spullen uitgehangen en ben ik gaan slapen. De rest van de dag hebben we rustig aan gedaan, we hebben een ijsje gehaald bij de Italiaan en zijn daarna naar de pier gegaan om een jagende zeeleeuw en een klein haaitje te zien.

Vandaag had ik weer een werkdag, ik werk deze week weer met Sory, dat is wel fijn, dan ken ik de kinderen tenminste een beetje. Vandaag was er een kind flauwgevallen en omdat het na een tijdje nog steeds niet goed ging met het kind, is Sory met hem naar het ziekenhuis gegaan. Dus had ik weer de klas voor mij alleen, deze keer gingen ze rustiger spelen dan de vorige keer, dus dat was wel fijn. In de middag zijn we naar het Charles Darwin station geweest, eindelijk! Daar heb ik voor het eerst schildpadden gezien, ik had ze al gezien in de dierentuin, maar deze zijn nog net iets meer ´wild´. Ook heb ik gedag gezegd aan Lonesome George, Annemiek! En we hebben genoten van het uitzicht vanaf het uitzichtspunt, vanaf daar had je een mooi zicht op de haven en op Puerto Ayora. In de avond heb ik vrij weinig gedaan, voornamelijk rustig aan doen, me niet te druk maken.

Veel liefs van

- Alja (voor Nederlanders en andere vrijwilligers)

- Olga (voor mensen op school)

- Aletsa (voor de mensen van de boot van Isabella naar Santa Cruz)

Reacties

Reacties

Rudolf

Hoi lieve Alja, aha, reuze fijn weer een verhaal van je te lezen en foto's te zien. Super, weer bij lezen én natuurlijk de hele handel uitprinten voor de opa's en oma. Groetjes, papa.

Marian

Lieve Aletsa, Olga, Alja, Allieballie-enz,
een klas met niet Nederlands of Engels sprekende kinderen, zwemmen tussen vissen, paardrijden op glibberige paadjes - niets engs aan! Maar een vliegend monster............
Sterkte met al die monsters die je nog tegenkomt, en vooral: geniet van alle moois, mooie momenten en leuke contacten!
Leuk om je verhaal te lezen!

mama

inez

toch wel een apart leven ,rustig en je ziet van alles,heel bijzonder,geniet ervan,

Maaike

Oh oh oh.. Wat een avontuur,, Eerst laat het je schrikken, dan lijkt het een kakkerlak te zijn, en toen bleek dat het ook nog eens kon vliegen! De rest van wat je allemaal weer hebt meegemaakt, lijkt me echt geweldig! En ondanks dat je geen haaien of schildpadden hebt gezien met het snorkelen, ben ik toch wel een beetje jaloers, ik heb tot nu toe alleen maar zwembadbodem en de Zeelandse zee gezien, en dat is nou niet echt intressant..
Veel liefs en een verkoelende knuffel ~ Maaike

Tessa

Wowie, mooie avonturen weer! Hoe gaat dat met de kinderen, praat je spaans met ze terwijl ze aan het spelen zijn? Stoer hoor, dat je je al zo goed weet te redden! veel plezier verder:)

Kus

Margriet

Wat weer een mooi verhaal Alja! Terwijl ik je verhaal las over dat vliegende beest, kroop hier in onze kamer een dikke spin, griezelen, zo'n spin stelt voor jou niets meer voor, wat een prachtige foto's ook weer.
groejes!

Bep

Hoi Alja,

Wat beleef jij veel. Geruststellend, dat je voortaan vast niet meer bang bent voor vliegende kakkerlakken. Ik ken alleen hele grote kruipende en hardlopende kakkerlakken, die je met een klap van een schoen kunt verpletteren!!!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!