Alja naar Ecuador

Weer 'thuis' in Quito

Waar was ik gebleven...

Maandag 26 april. Linda, Lissy en ik hebben de week vrij gevraagd van onze projecten zodat we tijd hadden om nog wat meer van de Galápagos eilanden te zien. Op maandag zijn we begonnen met uitslapen, althans, dat was het plan. We wilden lekker lui doen, rustig aan, dus hadden we afgesproken om te ontbijten om half 9, lekker laat dus. Na nog meer luie dingen, lezen, internetten en wat door het centrum slenteren, zijn we om 3h met de anderen naar de hooglanden van Santa Cruz gegaan. Dus met 10 mensen in 2 taxi's op naar de hooglanden. We zijn eerst naar een plek gegaan waar landschildpadden leefden, maar omdat het al redelijk laat werd, zijn we daar niet heel lang gebleven, wel hebben we een heel grote schildpad gezien. En er lagen daar ook 2 schilden waar je in kon kruipen, dus we zijn allemaal ombeurten in het schild gekropen om er een leuke foto van te maken. Daarna zijn we naar de lavatunnels gegaan, lekker koel daar beneden! Ergens vlak voor het eind werd het ineens wel heel laag, dus toen moesten we door de modder kruipen, maar verder was het best mooi om daar beneden te lopen. Na de lavatunnels was het tijd voor los Gameles, de tweelingkraters, twee kraters heel dicht bij elkaar. Inderdaad twee redelijk grote kraters die inmiddels helemaal vol gegroeid zijn met van alles en nog wat. Daarna zijn we weer teruggegaan naar Puerto Ayora om snel even een broodje te eten en daarna door te gaan naar een aerobicsles. Gekken die we waren, het was al heet, maar in dat kamertje was het nog warmer en met het bewegen werd het er niet beter op. Maar het was wel lekker om weer eens echt actief te zijn. Na de les snel gedoucht om daarna lekker pizza te eten met de rest.

Dinsdagochtend was weer een luie ochtend, ontbijt met een eitje, ananas en een croissantje, heerlijk. Daarna spullen pakken en om 2h hadden we de boot naar San Cristobal, we hadden een luxe boot, inclusief airco, luxe stoelen en een tv. Op San Cristobal aangekomen, zijn we eerst naar een hostel op zoek gegaan, maar omdat er niet echt een goed hostel was, hebben we besloten om op het aanbod van Elly in te gaan en zijn we naar haar gastgezin te gaan. Daar kregen we een mooie kamer met drie bedden, een keyboard en een eigen badkamer. Natuurlijk even op het keyboard gespeeld, maar eigenlijk kende ik niets meer echt uit mijn hoofd. 's Avonds zijn we met z'n viertjes uit eten geweest, gewoon een goedkoop merienda, maar prima te doen en met een beetje geflirt is het zelfs gelukt een tweede sapje te krijgen. Na het eten zijn we naar de zeeleeuwen gaan kijken, die liggen daar gewoon op het strand en ze pikken ook een groot deel van de speeltuin in, heel apart

Woensdag zijn we 's ochtends naar een ander strand gegaan, waar we een meid hebben ontmoet die we ook ons eerste weekend in Puerto Ayora gezien hadden. Na het strand zijn we naar el centro... gegaan, herinner de naam niet meer. Maar het was een museum waar van alles over de geschiedenis van de eilanden te zien was. Verder waren er ook veel wandelpaden die naar stranden en twee uitzichtspunten leidden. We hebben alle wandelpaden gehad, dus in totaal een behoorlijk eind gelopen. Ik heb in een baai daar ook nog gesnorkeld, het scheen daar heel mooi te zijn. Helaas heb ik niet heel veel bijzonders gezien en was het water vooral koud. In de avond zijn we weer met z'n allen gaan eten in hetzelfde restaurant als de avond ervoor. Na het eten zijn we deze keer gaan souvenirshoppen.

Donderdag zijn we op tijd opgestaan om mee te gaan met de snorkeltour. We hadden een klein bootje dat in de haven al motorproblemen kreeg, maar gelukkig hebben ze het weten te repareren met een paar tikken van een verroest oud slot. Gelukkig gingen twee Australische mannen ook mee en zij hadden meer verstand van motoren, dus dat gaf wat zekerheid. We zijn eerst naar la isla de los lobos gegaan, zeeleeuweneiland, waar we gesnorkeld hebben met zeeleeuwen. Het zijn echt leuke beesten, hoe ze om je heen zwemmen en hoe ze spelen met het touw van het anker. Een stukje verderop hebben we ook nog zeeschildpadden gezien, echt gave beesten! Daarna zijn we naar Leon Dormido, slapende leeuw, gegaan: twee van elkaar gespleten grote rotsen. Ook daar zijn we het koude water ingegaan om op jacht te gaan naar nog meer zeeschildpadden, vissen en haaien. Ik heb alleen maar vissen gezien, daarna ben ik in de boot gaan zitten, omdat ik het echt koud had. De anderen zijn nog wat langer gebleven en zij hebben 20 roggen gezien, ongeveer 10 haaien, een hamerhaai en een paar zeeschildpadden. Best jammer dat ik ze niet gezien heb, maar Linda heeft met mijn onderwatercamera foto's proberen te maken, dus misschien heb ik er wel foto's van. Daarna zijn we naar Puerto Grande geweest, een mooi strand waar helaas veel horzels waren, dus we zijn er niet echt lang gebleven. We hebben nog geluncht en daarna zijn we weer teruggegaan naar San Cristobal. We wilden nog meer souvenirs gaan shoppen, maar omdat alles dicht is tussen 12 en 3, of tussen andere tijden, zijn we maar eerst gaan douchen. Daarna het dorp in gegaan om ook op zoek te gaan naar chocoladecake om de verjaardag van mijn papa te vieren. Nergens in het dorp was chocoladecake te vinden, dus we hebben maar genoegen genomen met een magnum devotion, ook lekker! Na wat souvenirshopping zijn we naar de supermarkt gegaan om avondeten te kopen. Met ons eten zijn we samen met Kristen, Kristina, Elly, Markus en Nicolette naar het strand gegaan om daar te eten. Helaas was het bewolkt, dus niet echt naar sterren kunnen kijken, maar wel heerlijk op het strand gegeten. Na het avondeten zijn Lissy, Linda en ik nog naar een restaurantje gegaan om eindelijk een chocoladebrownie te eten, jammie!

Vrijdag vroeg opgestaan zodat we de boot van 7h konden halen, we hadden weer dezelfde luxe boot geboekt. Op Puerto Ayora stond Nicole klaar met handdesinfectiemiddel dat ze op ieders handen moest spuiten. Er was blijkbaar een of andere griep die heersde op San Cristobal, dus vandaar dat iedereen zijn handen moest desinfecteren. We zijn daarna weer bij Hernan gaan zitten waar ik een masterlijk ontbijt gehad heb; vruchtensalade, pannenkoeken, sap en koffie. Ja, sinds een klein weekje probeer ik zo af en toe wat koffie te drinken, het gaat me redelijk af. Daarna zijn we weer wat souvenirtjes gaan shoppen, maar rond de middag zijn we richting huis gegaan omdat het te warm werd. Thuis hebben we onze rugzakken ingepakt, het was alweer tijd om afscheid te nemen. Mijn spijkerjasje dat de hele tijd in de kast had gelegen, was helaas helemaal beschimmeld, dus die heb ik maar in een plastic zak gedaan en gewoon zo in mijn rugzak gedaan. Na een douche zijn we weer richting het dorp gegaan voor de allerlaatste souvenirtjes en om vervolgens uit eten te gaan bij Il Giardino. Halverwege het marktje met souvenirtjes viel ineens de stroom uit, dus het werd souvenirshoppen met behulp van het licht van het schermpje van mijn telefoon, niet echt ideaal. Bij het restaurant aangekomen, zeiden ze dat het niet mogelijk was om eten te bestellen, omdat er geen stroom was. Dus we zijn maar begonnen met een watertje, kort daarna zeiden ze dat het wel mogelijk was iets te bestellen, maar alleen niets uit de oven. We zagen onze chocolate tortino al helemaal aan onze neus voorbij gaan en dat terwijl we er 4 weken op gewacht hebben! Gelukkig ging halverwege ons eten de verlichting weer aan, dus we konden ons heerlijke toetje hebben! En inderdaad, het was een heerlijk toetje! Een warm chocoladetaartje, met vloeibare chocolade binnenin en bovenop wat stukjes fruit. Na het eten zijn we nog gezellig naar een barretje geweest waar we wat hebben gedanst en gekletst. Aan het eind zijn we nog even naar de haven gegaan en uiteindelijk toch maar richting bed.

Zaterdagochtend om 10h zaten we alweer in het vliegtuig, het tweede deel van de vlucht heb ik slapend doorgebracht, dus de tijd ging best snel. In Quito aangekomen een taxi genomen naar het hostel en daar maar eerst alle was naar de wasserette gebracht. Verder die dag vrij weinig gedaan, mijn mail gelezen, veel gepraat en nog een brownie gegeten.

Zondag om 8 uur met z'n viertjes ontbeten, Lissy, Linda, Martine en ik. Een mega ontbijt, een fruitsalade met yoghurt en muesli en daarna nog een dikke pannenkoek met maplesyrup, ook nu weer met een sapje en koffie. Daana zijn we de was gaan ophalen om de rugzak weer in te pakken, wat heerlijk dat mijn beschimmelde spijkerjasje gewoon weer schoon en fris was! Daarna was het alweer tijd om afscheid te nemen van Linda, ze moest haar vliegtuig naar Costa Rica halen. Na haar uitgebreid gedag gezegd te hebben, ben ik met de anderen naar het internetcafé gegaan en heb ik wat door het centrum gelopen, omdat ik mijn mail al gelezen had. Daarna ben ik weer met Martine en Lissy terug gegaan naar het hostel om mijn spullen op te halen en daarna ook afscheid van hun te nemen. Ik zou namelijk om 3h in mijn nieuwe gastgezin zijn. Best spannend, omdat ik nu ook naar een andere school zou gaan, dus echt helemaal niemand bekend daar. Bij mij familie aangekomen, werd ik direct naar mijn kamertje gebracht: een klein kamertje, met een bed als een badkuip, maar verder is het prima. Ik heb mijn spullen uitgepakt en heb wat foto's op de spiegel gehangen, nu is het wel zo'n beetje mijn kamertje. 's Avonds heb ik met Esteban, een jongen die hier voor een jaar woont, en Teresa, de moeder, gegeten.

Maandag alweer mijn eerste lesdag gehad, ook heb ik mijn reisgenootje ontmoet. Ze heet Claire en komt uit Engeland, met haar ga ik dus 4 weken door Ecuador reizen en Spaans leren, ik geloof dat dat wel een leuke tijd met haar gaat worden. In de middag ben ik naar een kantoortje gegaan ergens in Quito waar ik het laatste deel van mijn visum moest regelen. Ik hoorde van Miranda op de avond voordat ik naar de Galápagos ging, dat ik ook een soort identiteitskaart nodig had, naast de stempel in mijn paspoort. Als je dat niet binnen de eerste 30 dagen dat je in Ecuador bent geregeld hebt, dan moet je 200 dollar boete betalen. Maar het is Miranda gelukt om onder de boete uit te komen, dus dat was ook mijn plan. Bij het kantoortje vertelde een man mij wat ik nodig had, drie kopietjes van mijn paspoort en een kopie van een water-, licht- of gasrekening, zodat er bewijs was dat ik onderdak had. Die kopie had ik niet bij me, maar bij het winkeltje waar ik de andere kopiën heb laten maken, heb ik ook een kopietje van hun lichtrekening kunnen krijgen. Mirandad had me gezegd dat dit ook de manier was waarop zij aan zo'n kopie gekomen is. Vervolgens ben ik met mijn kopietjes weer teruggegaan naar het kantoortje waar ik even op mijn beurt moest wachten. Daarna aan een bureau gaan zitten om de papieren te geven en daar werd mijn pasje gemaakt, zonder dat er ook maar iets gezegd werd over dat ik al 3.5 maand in Ecuador was. Dus uiteindelijk heb ik voor 5 dollar mijn pasje geregeld! Die middag ben ik ook nog naar mijn eerste school geweest voor de borrel, meer om nog wat mensen te zien en te spreken, toch wel even leuk.

Vandaag weer les gehad en in de middag ben ik met school naar het oude centrum geweest voor een rondleiding door het centrum daar. Best interessant, hoewel ik een deel al gezien en gehoord had, maar dat gaf niet. Misschien dat ik het nu een keer ga onthouden. Verder heb ik eindelijk een werkende internetverbinding kunnen krijgen hier in huis, dus dat scheelt weer wat ritjes naar een internetcafé.

Sorry dat mijn verslag zo mega lang geworden is, maar er was best wat te typen.

Veel liefs vanuit Quito en ik kijk weer uit naar de reacties

Reacties

Reacties

Marian

Komt ie - eerste reactie hier!

Geeft niet dat het verhaal lag is. Als je me maar niet overhoort bij thuiskomst.
Fijn om te lezen hoe je weer van alles meemaakt. Hoe je van alles oplost. Knap hoor!
Veel goeds, plezier, leervermogen, enz in je laatste expeditie in Ecuador!

mama

Rudolf

Ha die Alja, wat een héérlijk lang verhaal, super toch om weer te lezen over je belevenissen. En bijzonder dat je ook mijn verjaardag hebt gevierd - mét zoveel toewijding! - heel toepasselijk. En later toch je lekkere chocoladehapje weer te pakken kreeg. Ik ga nu de foto's bekijken en die weer inplakken in het verhaal. Dan gaat het weer naar je opa's en oma! Beso y un abrazo, papa.l

Peter

Hoi Alja,


Veel plezier nog deze laatste maand! Ik hoop voor je dat de vulkaan op IJsland zich tegen de tijd dat je terugvliegt rustig houdt. Nou ja, anders lezen we tegen die tijd wel wat je allemaal op Quito Airport meemaakt.

Groeten, Peter

Micha

Hoi Alja,

Heb je al een tijdje niet meer gesproken!
Klinkt egt heel leuk wat je allemaal hebt meegemaakt en wat je allemaal doet.
De Galapagos Eilanden moeten echt prachtig zijn aan je verhalen te horen.
Ik zal je ook een mailtje sturen, om nog het een en ander te vragen:p

Veel plezier in Quito en met je Spaanse les en blijf zo genieten van je ervaringen!

Groetjes Micha

Ingeborg

Hoi Alja,

Wat een geweldige belevenissen weer en in vind het niet erg om je lange verhaal te lezen hoor ;-).

Die ontbijtjes ga je straks vast missen als het weer een oer-Hollandse bruine boterham met kaas wordt...

Veel plezier en succes met je Spaanse les!

Groetjes,
Ingeborg

Mary-Ann

Het is heel leuk je avonturen te volgen. Wel raar eigenlijk dat lava koel kan zijn. Wel wat anders als daar in Ijsland.Als ik de foto's zie en de verhalen lees, geniet je enorm . Houen zo.

Nog veel plezier

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!